Samen met mijn collega Jos Titulaer mocht ik het onlangs afgeronde project Samenwebdebaas presenteren. In dat kennisnetproject hebben docenten en studenten van de school voor onderwijsassistenten gewerkt met verschillende web 2.0-toepassingen in het onderwijs. Dit alles in het kader van het MBO-actieplan Verbonden met ICT. Samenwebdebaas had een eigen projectweblog. Het eindverslag is hier te lezen. Doel van deze workshop was verslag doen, maar ook: anderen inspireren en mogelijkheden laten zien.
Samenwebdebaasparade
View more presentations from mverhaaren.
Ik had een lage opkomst bij onze workshop verwacht (ICT en onderwijs is niet echt 'hot' binnen ons ROC), maar tot mijn verrassing bleek ruim voor de aanvangstijd onze workshop 'vol' te zitten met vijfendertig collega's. Niet alleen uit die grote aanwezigheid, maar ook uit de vragen die gesteld werden, bleek dat veel docenten kansen zien in de inzet van deze tools in hun onderwijs.
Uit de reacties bleek dat vooral de inzet van weblogs voor BPV-verslagen en het gebruik van googledocs aansloeg. Enkele docenten gaven aan dat ook zij dit in hun onderwijs in willen gaan zetten vanwege de laagdrempeligheid en de vele mogelijkheden die het biedt. 'Minder afhankelijk zijn van de IT-dienst voor installatie van programma's' werd door velen gezien als een groot voordeel van de verschillende web 2.0-tools.
Tot slot kregen we de vraag of we een vinklijstje hadden waarin we web 2.0-toepassingen naast de mogelijkheden van onze ELO Blackboard wilden zetten. Op dat moment heb ik gezegd dat dat zo eenvoudig niet is en dat het maar de vraag is of zo'n vinklijst zo zinnig is. Wel kan ik de voordelen van de verschillende toepassingen geven en ook wat nadelen noemen. In onze presentatie worden enkele van die voordelen genoemd. Is er emand die wel zo'n 'vinklijstje' heeft? Of wordt dat appels (of misschien wel apples) met peren vergelijken?
4 opmerkingen:
En wat nu als Google stopt met Google docs? Of als een Google account geld gaat kosten?
Dat zien we dan wel weer. Als de situatie verandert, moet je opnieuw afwegingen maken. Maar op dit moment is het jammer om er géén gebruik van te maken.
Of wil je wijzen op het gevaar dat je dan alle -met moeite verzamelde- documenten kwijt kunt raken? Dat kun je voorkomen door backups te maken, net zoals je dat doet met documenten op een 'gewone' harde schijf of in een 'gewoon' netwerk.
Gek om van een docent te verwachten dat hij voor back-ups moet zorgen. Als de instelling dat allemaal voor je verzorgt met Blackboard is dat toch veel gemakkelijker?
Beste anonymous,
Ik begin zo langzamerhand wel benieuwd te worden wie je bent en vanuit welke hoek je komt. Ben je een IT-er? Een docent? Een Blackboardiaan?
Natuurlijk maakt ieder voor zich de keuze die het meeste gemak, genot en gewin oplevert. In sommige gevallen kan dat een traditionele ELO zijn, in een ander geval een web 2.0-toepassing. Beide hebben voor- en nadelen.
Op het ROC waar ik werk is het backuppen niet goed geregeld. Ook heeft iedere docent maar een zeer beperkte opslagmogelijkheid, dus rondlopen met een harde schijf of opslaan van data in google is voor veel docenten meer dan wenselijk. Maar verklaar je nader.
Een reactie posten