12 mei 2009

Examens

Het is wat stil op dit blog. Dat heeft alles te maken met examens en tentamens. Mijn leerlingen hebben hun schoolexamens afgerond en ik heb veel tijd doorgebracht met de correctie daarvan.

A.s. maandag beginnen voor de leerlingen de centrale examens. Maar ook ik zelf mag a.s. vrijdag een tentamen literatuurbeschouwing afleggen bij Fontys.

Hoewel ik het onderwerp van dat examen boeiend vind, is het bestuderen van de stof dat allerminst. Ik heb de hoeveelheid werk gruwelijk onderschat. Zo'n zestien wetenschappelijke artikelen over de literatuur van 1830 tot nu. Voor en in de meivakantie heb ik alle artikelen doorgenomen, nu buig ik me over het maken van uittreksels en schema's. En dat is geen sinecure.

Ik verbaas me over de schrijfstijl van deze literatuurwetenschappers, hoe erbarmelijk ik die vind. Hoe komt het toch dat mensen die schrijven over prachtige literatuur, zelf zo'n vreselijke schrijfstijl hebben? Ellenlange zinnen, moeilijke woorden die in elk artikel ook weer nét iets anders betekenen, gezien de uitgebreide definities daarvan. In verschillende artikelen steeds de opmerking dat dat en dat hier niet verder behandeld kan worden gezien de beperktheid van dit onderzoek. Schrijf dat dan niet op, denk ik dan. Val mij niet lastig met wat je allemaal niet doet en beperk je tot wat je wél doet. En waarom niet wat meer je best doen op een prettig leesbaar taalgebruik? Wetenschap hoeft toch niet in te houden dat je zo moeilijk mogelijk schrijft?

Maar ook de inhoud is niet overal boeiend. Sommige artikelen lijken bijna uitsluitend te gaan over terminologie, het indelen in stromingen, de markeringslijnen daartussen en het reageren op anderen die daar net iets anders over denken en dat alles in woorden waarbij ik elke derde pagina weer in een woordenboek of het internet op moet duiken. Ik weet weer waarom ik geen wetenschapper heb willen worden.

Ik voel met mijn leerlingen mee deze dagen. Ik hoop dat de schrijvers van de stof die zij moeten doornemen beter schrijven dan de auteurs wiens geschriften ik nu door moet ploegen.

5 opmerkingen:

janien zei

Veel goede studiemoed en heel veel succes, Moniek! Ook voor je leerlingen! Ik herken jouw verzuchtingen ... , en vraag me af waarom het zo nodig allemaal op de manier zoals jij ze bescshrijft, moet. Het is gemakkelijk van opdrachten te geven. Maar of ze zo zinvol zijn? Wat willen ze testen en waarom?

Ik ben vanavond laat op om twee eerstejaars hoger onderwijs verder te helpen met een voor hen aartsmoeilijke schrijfopdracht. Die laatste klinkt heel mooi, hoor. Maar als de docent nu eens zelf een modeltekst had gepresenteerd over het onderwerp - zou ze dan niet ervaren hebben hoe zwaar haar opgave wel is? Drie volledige pagina's tekst schrijven, vol persoonlijke filosofische ideeën en met verwerking van bronnen op de geëigende manier, ... voor een vak als ethiek. Dat is niet niks voor jongeren die technisch middelbaar onderwijs hebben gevolgd en die niet sterk getraind zijn in gedocumenteerd schrijven ..., in schrijven tout court, en meestal ook niet erg belezen zijn.

Nu, de meesten onder hen zullen wel een 'ghostwriter' hebben ingeschakeld. Hebben moeten inschakelen. Sjonge toch.

Kelly Kusters zei

Hallo Moniek,

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Helaas ben ik nog lang niet zover, maar dat komt voornamelijk doordat ik niet zo snel door die door jou beschreven teksten kom. Het tegenovergestelde ben ik trouwens ook al tegengekomen. Een heel boek waarin op bijna elke pagina hetzelfde wordt gezegd, maar dan met steeds verschillende verwijzingen naar literatuur. En ik maar zoeken naar wat de nieuwe informatie is...

Groetjes,
Kelly

PS: Succes met je tentamen.

karinwinters zei

Toi Toi Toi, voor je leerlingen en voor jou. Vraag je je soms niet af wat er van alles wat je nu doorneemt en samenvat blijft hangen en wanneer je de opgedane kennis hergebruikt?

Henk van Rijssen zei

Waarschijnlijk heb je het examen nu al achter de rug, maar toen ik je stuk las moest ik denken aan een citaat van Herman van Veen:

Er zijn mensen die schrijven en er zijn mensen die schrijven over mensen die schrijven, waarmee ik niet wil zeggen dat mensen die schrijven over mensen die schrijven niet kunnen schrijven, maar er is een verschil"

Moniek Verhaaren zei

Bedankt voor jullie goede wensen. Vanochtend tentamen gehad. Ik had een 7.
@ Karin: wat er blijft hangen en wat ik kan hergebruiken: nu nog geen idee van. Mijn hersens hebben in elk geval weer wat fitnesstraining gedaan en dat voelt goed. En of ik DEZE stof nog eens ga hergebruiken? Geen idee. Ik bewaar voor de zekerheid de uitreksels ;-)
@ Henk: mooi citaat! Kende ik nog niet.