31 jul 2008

Eerste Nederlandse les

Toen ik nog docent NT2 was, gebruikte ik voor de hoger opgeleide cursisten de Delftse methode. Een methode die fantastisch werkte voor die specifieke doelgroep. Zelf zou ik graag via dezelfde methode beter Italiaans willen leren, dus als iemand een suggestie heeft over waar ik dat zou kunnen volgen(liefst online), graag een reactie!

In een van die DM-lessen stond: "Nederlands is een gemakkelijke taal. Alle talen zijn trouwens gemakkelijk. Rekenen is pas moeilijk". Zinnen die altijd veel protest en discussie opleverden. En DAT was ook precies de bedoeling van deze communicatieve methode.

Op Youtube vond ik een vermakelijke 'eerste les Nederlands' voor franstaligen. En blijkbaar hanteert ook deze 'docent' de stellng dat Nederlands een gemakkelijke taal is c.q. niets voorstelt voor een franstalige (Belg). En en passant deelt hij nog wat katten uit naar de Vlamingen. Om het filmpje te kunnen volgen is een taalniveau Frans op ongeveer B1 wenselijk.



Enne, als die Vlamingen echt tabak krijgen van de Walen en van alle politieke steekspelletjes, mogen ze zich best bij Nederland voegen hoor. Want wie zei ook alweer tegen welke Belgische koning: "Sire, il n'y a pas de Belges"? Nou dan!

Geen opmerkingen: