4 jul. 2008

Geocachen: een soort van mobile learning?

Afgelopen dinsdag heb ik mijn eerste GPS-speurtocht gelopen. Officieel heet dat: geocaching. Mijn collega Peer Brok, een fanatieke geocachemaker en geocacheloper, was de organisator. Onze tocht liep door het gebied van Huize Ter Heide in de Moer. Voor mij was hij een tikkie te lang (12 km is wat veel voor een ongeoefende loper), maar misschien was het ook de combinatie met de hitte dat we op het einde wat inzakten. Ook het hanteren van de GPS viel niet mee. Maar door gebruik te maken van elkaars capaciteiten en competenties slaagden wij als groep er uiteindelijk zonder hulp in de cache (de schat) te vinden.



Volgens de officiële website houdt geocaching in:

Iemand verstopt op een bijzondere plaats, meestal in de natuur, een waterdichte doos met daarin een logboek, en evt. een aantal voorwerpen (om te ruilen). Hij bepaalt de coördinaten van die plek en publiceert die op de Geocache website: www.geocaching.com Anderen kunnen die coördinaten lezen en op zoek gaan naar die schat (cache). Vervolgens kunnen ze hun tocht op de speciale cache-pagina loggen.

De website biedt verder nog perfecte mogelijkheden voor samenwerking en kennisuitwisselingen. Leden kunnen sterren toekennen aan gelopen tochten, leden kunnen elkaars logs lezen, er is een koppeling met google earth en -maps.

GPS kan ook uitstekend educatief gebruikt worden. Ik noem slechts enkele voorbeelden. In een later bericht wil ik daar nog eens op terug komen.

In Veenquest worden jongeren gestimuleerd plaatsen te bezoeken waar ze niet zo gauw komen: de natuur, musea, dierenparken

Mobile Math is een spel m.b.v. GPS waarbij leerlingen van HAVO/VWO punten kunnen scoren door vierhoeken, rechthoeken en parallellogrammen af te lopen in een speelveld rond de school. Na het spel worden de figuren opgeslagen in een EduGIS-portaal waarna er klassikaal gereflecteerd kan worden. Voor het vak aardrijkskunde zijn in datzelfde portaal zowiezo heel boeiende lesideeën af te halen.

De Waag society maakte een bijzonder boeiend en geslaagd geschiedenisspel: frequentie 1550 waarbij leerlingen actief geschiedenis beleven m.b.v. een GPS-ontvanger.

Op de HAN bij de afdeling Aardrijkskunde is geëxperimenteerd middels een grassrootsproject. GPS werd hier ingezet voor onderwijs in o.a. kaartlezen.

Maar er zijn nog meer mogelijkheden: een literaire wandeling met gedichten, loop het leven na van historische figuren, een serious game in RL met opdrachten in een groep, en nog heel veel meer. De koppeling naar websites en digitale filmpjes is nog maar een heel klein stapje en voila: alles aanwezig voor mobile learning. Krunsj, ik wil een eigen GPS en daarmee gaan experimenteren, maar ze zijn nog een beetje duur....

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Moniek,

Misschien een idee om een GPS met kerstmis te vragen? De prijzen zijn inmiddels al weer aardig gedaald hoor. Voor wandelen kan ik de Garmin 60CSx aanbevelen, of de Colorado of de Oregon.

Groeten,
Peer