24 jan 2010

Vrouwelijke paus

Vrijdagavond was ik bij een schitterend concert van het koor Voix Gras. Eén van de liedjes ging over een vrouwelijke paus (Johanna) die in de negende eeuw korte tijd geregeerd zou hebben. Een schitterend lied, maar ik vroeg me af of het op waarheid berustte.

Pas na Johanna's aantreden zou ontdekt zijn dat ze niet beschikte over de 'benodigde aanhangsels' voor het aanvaarden van zo'n ambt. Het verhaal wil dat sindsdien bij een kandidaatkerkvorst empirisch vastgesteld wordt of hij een man is. Daartoe moet de kandidaatpaus op een stoel met een gat in het zitvlak plaatsnemen. Een kardinaal beoordeelt vanonder de stoel de 'aanhangselen'. Pas als hij roept 'Habet testiculos et bene pendentes' ('Hij heeft ballen en ze hangen goed') mag de kandidaat het pauselijk ambt bekleden. Een waar verhaal? Volgens deze site klopt het verhaal zeker, er staat zelfs een afbeelding van de stoel op, maar deze site ("een portal voor surfende katholieken) ontkent het bestaan van paus Johanna en ook de mythe van de stoelbeoordeling. Een mooi verhaal blijft het.
En Voix Gras maakte er dus een prachtig grappig liedje van. Het lied kun je HIER beluisteren en bekijken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Filmtip: Pope Joan http://www.youtube.com/watch?v=AKF4Lmt3NsM

Moniek Verhaaren zei

@anoniem: goede tip! Ik had van die film nog niet eerder gehoord. Ik ga hem onmiddellijk invoeren in http://www.cinema.nl. Dank voor de tip!