10 feb 2011

Spreken Nederlanders sneller dan Vlamingen?

Toen ik nog Nederlands gaf aan buitenlandse leerlingen, adviseerde ik hun vaak voorál naar Nederlandstalige programma's op de Belgische televisie te kijken. Het leek mij dat de taal van die programma's voor NT2-leerders makkelijker te volgen was dan die op de Nederlandse televisie. Bewijzen daarvoor had ik niet, maar ik vermoedde dat Vlamingen meer hun best doen bij het articuleren van woorden en bovendien spreken ze rustiger.

Die vermoedens worden nu bevestigd: er is een onderzoek gedaan naar de hoeveelheid lettergrepen die Vlaamse en Nederlandse leraren in één minuut uitspreken. Zie hieronder de uitslag van dat onderzoek. Het filmpje komt van een bijzonder interessante site voor docenten Nederlands: de wereld van het Nederlands.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldige tip, Moniek!! Alsook je Wim Helsen-#bloospost. Mag ik je rebloggen, Moniek, om het op zijn Vlaams te vragen?

Moniek Verhaaren zei

Tuurlijk mag dat. Wat bedoel je met Wim Helsen #bloospost?