13 jan. 2008

Fotografie 2.0?

Een kunstwerk bij mij in de buurt bestaat er uit dat je foto's uit de wijk kunt insturen, die vervolgens op een plattegrond van de wijk op een website worden gezet. De website is nog niet geïntegreerd met google-earth en er zijn nog niet veel buurtbewoners die foto's insturen, maar het is een stap in de richting van fotografie web 2.0.

De afgelopen maanden was er een soortgelijk initiatief in poptempel 013 in Tilburg: de tentoonstelling 'we are all photographers now'. Ik schreef me enthousiast in voor rondleiding en een fotoworkshop.

De workshop viel wat tegen. Er waren alleen mensen met zeer professionele camera's en ik stond daar met mijn ritsratsklikcameraatje een beetje voor schut tussen. Ik haakte al snel af.

Van de opzet van de tentoonstelling zelf was ik erg onder de indruk. In poptempel 013hingen flightcases (?) met daarin digitale fotolijsten. Hierin werden foto's vertoond die bezoekers van 013 met hun telefoon naar een hot spot hadden verzonden. Ook foto's van webcams vonden hun plek naar een speciale fotolijst. Aan de verschillende kledingsstijlen kon je de variëteit in muziekstijlen per avond zien. Tot slot kon je van buiten het gebouw foto's per e-mail naar de tentoonstelling sturen. Deze foto's werden eerst gescreend door een team. Waren er foto's bij die niet door de beugel konden, dan kwamen ze in de speciale 'censored-album'. Dat album was -ondanks deze censuur- toch te bekijken in een speciale flightcase. Je zag hier vooral pornofoto's, foto's waarvan de rechten bij een ander liggen, maar ook reclame van een plaatselijke politicus. En zo belandde de chauffeur van Pim Fortuijn (die een plaatselijke volkspartij leidt) tussen de pornografie en andere censored foto's. De bezoekers vonden de inrichting van zo'n album een elegante oplossing om alle inzendingen toe te staan en tegelijk een lichte vorm van censuur toe te passen.

Een paar dagen later heb ik een nieuwe camera gekocht en me ingeschreven voor een workshop digitaal fotograferen voor beginners. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: