29 jan 2008

Leerkracht van de 21e eeuw

Gisteren naar een zeer boeiende bijeenkomst geweest van de kenniskring leerkracht van de 21e eeuw. Wilde daar een verslagje van maken, maar Karin Winters en Wilfred Rubens waren me voor. Op hun blogs is een uitstekend verslag te lezen. Ik beperk me daarom hier tot enkele kleine aanvullingen.

We zijn nu twee keer bij elkaar geweest. De eerste bijeenkomst, waarin Marijke Kral gastspreker was, leidde voor mij tot de conclusie dat we onze energie niet moeten steken in het samenstellen van lijstjes met competenties die iedere docent zou moeten hebben. Er zijn namelijk via de verschillende onderzoeken al meer dan genoeg van dat soort lijstjes te vinden. En ze komen redelijk met elkaar overeen. Dat ligt er dus al.

Gastspreker van de tweede bijeenkomst, gisteren, was Alfons ten Brummelhuis. Hij eindigde met drie adviezen die uit meerdere onderzoeken naar voren kwamen:
  1. Geef docenten de ruimte. Dit advies heb ik ook Wim Veen horen geven. Maar de vraag is wat precies bedoeld wordt met 'ruimte'. Is dat ruimte in tijd? Ruimte in bevoegdheid? Daar moeten wij een volgende keer eens goed over doorpraten
  2. Docenten leren het meest van en aan elkaar.
  3. Er moet ruimte zijn voor systematische reflectie, zodat docenten scherp krijgen wat het hun oplevert.

Ik beperk me hier verder tot enkele foto's. De kwaliteit laat te wensen over, want gemaakt met telefoon. Maar het geeft wel een beeld van de bijeenkomst alsook een blik op het tafelkleed met de aantekeningen van tafeldame Karin én een kleine tegemoetkoming aan haar wens om tot alohadanseres gepimpt te worden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja ja pest me er maar weer mee. Van die kaneelstokjes groeit er van alles behalve dat......en vanaf hawai had ik toch gevraagd....