13 jun 2008

Geslaagd!



Zoonlief kreeg afgelopen woensdag de uitslag van zijn VMBO-examen: geslaagd! Voor ons was dat geheel onverwacht, want hij begon zijn centraal examen met de schoolexamencijfers: 5,6; 5,6; 5,6; 6,1; 5,8; 5,7. Wij noemden dat Russische roulette, hij noemde het kansberekening en energiebesparing. Verschil tussen Einstein en boomers ;-)?

Als ouder sluit ik hiermee een periode in het voortgezet onderwijs af. Een periode waarin ik me regelmatig verbaasd heb over
- de bestraffende sfeer in het VO met strenge regels, straf- en telaatkombriefjes
(zou dat echt zo moeten bij pubers?)
- het gebrek aan innovatiekracht van deze VO-school (en sommige docenten die daar nog trots op zijn ook...)
- een elektronische leeromgeving die nauwelijks gebruikt wordt door docenten
- toetsen waarvoor een hele klas minder dan een 3 haalt en waarbij de docent geen conclusies trekt voor zijn eigen gedrag.

Maar ook genoten heb van:
- de geweldig goede en strakke organisatie rondom ouderavonden, toetsen, rapporten, aan- en afwezigheidsregistratie (kom daar eens om bij de meeste ROC's)
- enkele docenten die met passie leerlingen door deze grillige hormoonfase heen coachen
- de streken die mijn zoon en zijn klasgenoten uitvroten met sommige, minder gepassioneerde, leraren ("Ben jij ook de baas van de gang dan?" "Ik dacht niet dat IK de klas uitging, JIJ bent toch degene die problemen heeft met die toestand hier?"). En natuurlijk kreeg hij daarvoor van de school -én van ons- op zijn donder.

Volgend jaar gaat zoonlief naar het ICT-lyceum van (mijn) ROC Midden-Brabant. Ik ben benieuwd wat ik daar als ouder ga meemaken...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hé Moniek, Gerard en Wam,
Die brandende kaarsjes waarmee je bijna ons ROC in de fik hebt gestoken, hebben dus geholpen! Gefeliciteerd!

Wilfred Rubens zei

Proficiat

Annet Smith zei

Gefeliciteerd! En komt hij nu bij jou op het ROC nieuwe kattekwaad uithalen?

Anoniem zei

Mooi verhaal en net zo herkenbaar als mijn ervaringen, 9 juli hoop ik mijn eerste HBO afgestudeerde in huis te hebben. mmmmm lekker mag ze officieel masseren