5 sep 2008

Prosumers van video: zet je leraar aan de schandpaal

Las gisteren bij Pierre Gorissen een bericht waarin hij schrijft uitgenodigd te zijn door de NCRV een eigen videokanaal te beginnen bij Nederland P. En dat blijkt niet 'Nederland Pierre' te zijn, maar 'Nederland Publiek'. De NCRV nodigt gericht mensen uit prosument (samentrekking van producent en consument) of zelfs omroepdirecteur te worden en Pierre is er daar een van.

Vandaag las ik dat TMF op hetzelfde idee is gekomen, maar zich daarbij vooral richt op jongeren. En hoe kun je dat beter doen dan ze uit te nodigen hun leraar lekker voor schut te zetten? Op deze TMF-website worden jongeren opgeroepen filmpjes te maken van leerlingen die de klas uitgestuurd worden. In dit bericht wordt zelfs beweerd dat daar een laptop mee te winnen valt. Behalve de eruitstuurfilmpjes, kun je bij TMF ook filmpjes inzenden van een ‘lekkere leraar’. Daarmee valt een avondje stappen voor de hele klas mee te winnen.

Moet je dit nu zien als een hedendaagse variant op de tekening hiernaast? Die werd in 1988 gemaakt door een Turkse leerling uit de allereerste klas waar ik ooit les aan gaf. Ik heb hem bewaard als herinnering aan die periode. En ja, hij lijkt op wie ik toen was: spits neusje, staartje, Turkse broek en blijkbaar zei ik toen erg vaak dat ik de baas was. Ja, je moet wat als je orde wil houden als beginnend leraar.

Die TMF-wedstrijd maakt het er voor de beginnende leraren van nu niet gemakkelijker op. Mijn tekening werd alleen gezien door die klas en dus niet door collega's, andere leerlingen, de hele wereld.

Ook is er nogal wat discussie over de strafbaarheid van deze actie. En er zijn zelfs léérlingen die hier aangeven dat het geen leuke noch een handige actie is van TMF. Gelukkig duurt het maar tot 19 september.

Geen opmerkingen: