28 jan 2009

Saint Amour

Volgende week gaat de literaire karavaan Saint Amour van: 'Behoud de begeerte' weer langs Nederlandse theaters. Wil je eens op een andere manier van literatuur genieten, dan MOET je hier heen.

Voor iemand die er nooit geweest is, is het moeilijk uit te leggen wat je op zo'n avond meemaakt. Ik doe een poging: in een flink tempo wordt het podium afwisselend bevolkt door voorlezende schrijvers, toneelspelers, tangodansers, muzikanten, poëten en ander naar liefdehunkerend of de liefdebeschrijvend volk.

En in 2009 is er ook een feestje vanwege het vijfentwintigjarige bestaan van Behoud de Begeerte, een vereniging zonder winstbejag, zoals dat in Vlaanderen heet. Zonder winstbejag de begeerte proberen te behouden. Mooi toch!

Na afloop van de vorige Saint Amour, sprak ik Luc Coorevits, organisator van deze avonden. Hij vertelde dat Saint Amour in België al maanden van tevoren is uitverkocht, terwijl de karavaan in Nederland maar matigjes publiek trekt. Het programma is in Nederland te zien in Enschede, Breda, Utrecht, Rotterdam, Leeuwarden, Kerkrade, Amersfoort, Arnhem en Tilburg. Kijk hier voor de uitgebreide speellijst Nederland.

De Rotterdamse Schouwburg plaatste op Youtube een filmische indruk van de komende Saint Amour. Ga erheen, laat je verrassen en geniet van al het moois dat literatuur in al zijn verschijningsvormen je te bieden heeft.



3 opmerkingen:

Anoniem zei

'Handig', niet, literatuur in al zijn 'vormen' via YouTube! Maak jij er als docent gebruik van, Moniek?

Anoniem zei

Je bent nog geen lid van de Saint-Amour-Hyve!! Zie: http://saintamour.hyves.nl/

Moniek Verhaaren zei

@Janien: ik zou wel willen, maar ik geef dit jaar geen literatuur. Volgend jaar misschien?
@Clau: ik heb me aangemeld voor de Saint-Amour-Hyves. Ik kreeg als reactie dat ik moet wachten op "goedkeuring van de almachtige beheerder" en ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat jij dat bent, dus...