4 sep 2008

Masterlijke opleiding

Gisteren mijn eerste collegedag gehad bij de masteropleiding Nederlands bij Fontys. De opkomst voor alle masteropleidingen bleek overweldigend. Zo'n vijfhonderd docenten hadden zich ingeschreven. (in andere jaren waren dat er hooguit 150).
De deelnemers kwamen uit heel Nederland. Sommigen zelfs van uren reistijdverweg: uit Enkhuizen, Emmen, Maastricht. Reden: Fontys Tilburg blijkt de enige instelling in Nederland te zijn die een masteropleiding in deeltijd aanbiedt. Maar ook de mogelijkheid tot het aanvragen van een Plasterkbeurs is mogelijk een verklaring voor het hoge aantal inschrijvingen.

Die giga-opkomst was schrikken voor de docenten van Fontys. En improviseren geblazen (geef maar eens college in een zaal met 180 plaatsen aan zo'n 500 leerlingen). Maar dat bleken ze te kunnen. Na een korte instructie, waarbij de helft van de mensen moest staan, werd uiteengegaan in drie groepen.

De meeste studenten bleken uit het VO en PO te komen. De inschrijvingen uit het BVE-veld waren minimaal. Dat was eerder door de IB-groep ook al geconstateerd. Plasterk wil nog uitzoeken waar dat door komt. De gister veel gehoorde reden van die enkele ROC-docenten was: wij zijn niet geïnformeerd op onze school. Docenten uit VO en PO bleken vaak getipt of zelfs geadviseerd te zijn door hun directies, teamleiders of via interne communcatiekanalen.

In mijn 'klas' bij Nederlands zaten 35 studenten: oud (50+) en jong (19-), net afgestudeerd aan de tweedegraads opleiding of decennia her. Drie van een ROC, alle anderen uit het VO. Veel vrouwen, maar ook enkele mannen. En bijna iedereen gaf aan een verdieping van zijn vakinhoudelijke kennis te willen opdoen, klaar te zijn voor een nieuwe uitdaging.

Ik heb gesmuld van een college over argumentatieleer (wat een geweldige docent), veel geluisterd bij een college vakdidactiek en me verbaasd over het improvisatievermogen van de docenten algemene onderwijskunde (die alle 1stejaarsmasterstudenten tegelijk voor hun neus kregen).

Nee, ik heb me maar even niet gestoord aan het al of niet inzetten van ICT binnen deze opleiding. Dat zal in vervolgberichten mogelijk nog aan bod komen. Ik heb me voorgenomen me er niet aan te storen, maar me te richten op kansen. Voor het vak digitale vaardigheden heb ik een vrijstelling. Maar mij werd tijdens de intake wel gevraagd of ik misschien een college over literatuur en internet wilde geven. En over de inzet van web 2.0 daarbij, dacht ik meteen.
Wordt vervolgd.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel veel succes, Moniek!! Ik wil je verslaggeving - of zeg ik beter blogposts, want die gaan meestal verder dan 'louter' verslaggeving -over je masteropleiding volgen. Uit nieuwsgierigheid, omdat Nederlands,literatuur en onderwijs en ICT ook mijn ding zijn. Het interesseert me hoe dat allemaal loopt en reilt en zeilt voor jou.

Fantastisch, jouw vrijstellingen en de uitnodiging om al door te leren aan je medestudenten waar jij sterk in bent! Veel leerplezier en geluk!

Anoniem zei

dag Moniek, Ik ben leraar Nederlands die veel met ICT werkt, ook met literatuur. Kijk op mijn blog, begin eens met http://ne.helenparkhurst.nl/blogs/jeroencl/category/in-de-klas/

Moniek Verhaaren zei

@Janien: jou blijf ik natuurlijk ook volgen
@Jeroen: en jou ook. Tref ik je misschien nog op de studiedag van Levende Talen binnenkort?