From Mosredna |
Wie van u maakt bij het schrijfonderwijs in de bovenbouw van HAVO/VWO gebruik van web 2.0-toepassingen en zou mij daarover meer informatie willen geven? Ik ben student aan de masteropleiding Nederlands en ben op zoek naar informatie hieromtrent. In vaktijdschriften en literatuur vind ik wel veel informatie over mogelijkheden, maar bijzonder weinig over succesvolle toepassingen en voorbeelden.
Wie van u gebruikt bijv. wiki's, google docs of andere web 2.0 toepassingen bij het schrijfonderwijs in de bovenbouw HAVO/VWO en zou mij daar meer over willen vertellen? Of heeft u misschien linken naar onderzoeken naar dit onderwerp? In de vaktijdschriften en vakdossiers kan ik niets vinden.
Nu ben ik daar zelf ook erg benieuwd naar, vandaar dat ik via mijn weblog bij deze een oproep doe aan de lezers van dit blog. Wie van jullie heeft informatie over succesvolle toepassingen met de inzet van google docs, wiki's of andere web 2.0-dingen bij het schrijfonderwijs in bovenbouw HAVO/VWO? Of misschien zie je zelf mogelijkheden die je via een reactie op dit blog zou willen delen met anderen?
Als toelichting: leerlingen HAVO moeten voor schrijfvaardigheid aan de volgende eindtermen voldoen:
- De kandidaat kan ten behoeve van een gedocumenteerde uiteenzetting, beschouwing en betoog:relevante informatie verzamelen en verwerken;
- deze informatie adequaat presenteren met het oog op doel, publiek, tekstsoort en conventies voor geschreven taal;
- concepten van de tekst reviseren op basis van geleverd commentaar
Dus bij deze een oproep: wie o wie gebruikt voor deze onderdelen en bij dit onderwijs op een succesvolle wijze een web 2.0 toepassing? Je kunt reageren op dit bericht via de knop hieronder of via een mailtje naar mij (klik op mijn profiel voor mijn mailadres).
4 opmerkingen:
Even snel ( er liggen weer 55 scripties ;-) )
Ik gebruik af en toe web2.0 tools. Enkele studenten hebben een profielwerkstuk bij mij geschreven gebruik makend van een wiki.
Ik heb ( zie mijn edublog) zelf leerlinge van twee scholen samen onderzoek laten doen naar de Verlichting ( vakken Filosofie, nederlands en Engels) waarbij ze een wiki als werkplaats en als eindproduct hebben gebruikt. Daar heb ik ook zelf een onderzoek naar gedaan.
Ook bloge leerlingen bij mij bij literatuur, maar dan is de blog bedoeld als reflectieinstrument en is schrijfonderwijs geen eerste doel.
Groet,
Hello Moniek
Op de oproep van student Jan Bakker in de vakcommunity Nederlands reageerde ik met deze mail die ik hier ook voor jou kopieer - in antwoord op jouw oproep:
"Beste Jan Bakker
Hartelijk welkom 24-7
in The Sausage Machine (http://janien.wordpress.com), mijn blog die o.a. ook ingezet werd voor schrijfonderwijs (zakelijk en creatief) in de bovenbouw van aso (vwo): leerlingen schrijven gastposts of commentaar in de reactieruimte. Ook gebruikt voor publicatie van ander schrijfwerk, zoals gedichten en zakelijke teksten (bv. reflectie-oefening) in doc- en pdf-links;
in Het Scriptorium (http://janien.wikispaces.com), wiki oorspronkelijk gestart voor zakelijk schrijven (zie o.a. wikiwebwoordenboek-experiment);
in project07 (http://project07.wikispaces.com), wiki (nu een library wiki) voor reading en writing art (in het Nederlands vnl.).
Alles nog in de kinderschoenen ...
Ik gebruik zelf ook web 2.0 toepassingen. Zo maak ik gebruik van utipu om brieven te bespreken. Utipu is een site waar je screencast naar kunt uploaden. Verder bieden ze een programma aan waarmee je screencasts kunt maken. Je kunt op deze manier leerlingen beter feedback geven. Kijk hier om de berichten bekijken die ik hierover op mijn weblog heb geplaatst: http://www.antoinevandinter.nl/weblog/?p=730 en http://www.antoinevandinter.nl/weblog/?p=684
@Jeroen, Janien en Antoine: bedankt voor jullie reacties. Ik ga in de vakantie de sites die jullie noemden eens goed bekijken en uitproberen!
Een reactie posten