Toen ik nog Nederlands gaf aan buitenlandse leerlingen, adviseerde ik hun vaak voorál naar Nederlandstalige programma's op de Belgische televisie te kijken. Het leek mij dat de taal van die programma's voor NT2-leerders makkelijker te volgen was dan die op de Nederlandse televisie. Bewijzen daarvoor had ik niet, maar ik vermoedde dat Vlamingen meer hun best doen bij het articuleren van woorden en bovendien spreken ze rustiger.
Die vermoedens worden nu bevestigd: er is een onderzoek gedaan naar de hoeveelheid lettergrepen die Vlaamse en Nederlandse leraren in één minuut uitspreken. Zie hieronder de uitslag van dat onderzoek. Het filmpje komt van een bijzonder interessante site voor docenten Nederlands: de wereld van het Nederlands.
10 feb 2011
20 dec 2010
Kerstverhaal 2.0
Als de personages uit het kerstverhaal de beschikking hadden gehad over social media, hoe zou het kerstverhaal er dan uit gezien hebben?
Zo bijvoorbeeld?
(Met dank aan Wim Veen voor de tip)
Zo bijvoorbeeld?
(Met dank aan Wim Veen voor de tip)
2 dec 2010
Dag van het literatuuronderwijs
Vandaag was ik in Rotterdam bij de Dag van het literatuuronderwijs, georganiseerd door Passionate Bulkboek, Stichting Schrijvers School Samenleving (SSS) en de Stichting Lezen.
Het was een inspirerende dag. Er waren schrijvers en poëten, de mogelijkheid oude en nieuwe collega's te ontmoeten en bij te praten (heerlijk die grote wandelgangen in de Doelen), een informatiemarkt die precies groot genoeg was en er waren workshops.
Ik volgde een workshop bij Theo Witte over lezen voor de lijst (eindelijk eens de gelegenheid beter kennis te nemen van deze methode); een sneltreinlezing over literatuur en ICT (volgende keer liever wat minder sites en wat meer diepgang) en een workshop over poëzie in de klas (die tot mijn teleurstelling vooral gericht was op de onderbouw).
De meeste indruk maakte meester (mr) Adriaan van Dis die bij de opening van deze studiedag op een bijzondere manier het belang van literatuuronderwijs aanschouwelijk maakte.
Het was een inspirerende dag. Er waren schrijvers en poëten, de mogelijkheid oude en nieuwe collega's te ontmoeten en bij te praten (heerlijk die grote wandelgangen in de Doelen), een informatiemarkt die precies groot genoeg was en er waren workshops.
Ik volgde een workshop bij Theo Witte over lezen voor de lijst (eindelijk eens de gelegenheid beter kennis te nemen van deze methode); een sneltreinlezing over literatuur en ICT (volgende keer liever wat minder sites en wat meer diepgang) en een workshop over poëzie in de klas (die tot mijn teleurstelling vooral gericht was op de onderbouw).
De meeste indruk maakte meester (mr) Adriaan van Dis die bij de opening van deze studiedag op een bijzondere manier het belang van literatuuronderwijs aanschouwelijk maakte.
20 nov 2010
5 nov 2010
Zwarte lijst lettercombinaties kentekenplaten
België kent blijkbaar een zwarte lijst met lettercombinaties voor kentekenplaten. Lettercombinaties als GOD en ALA schijnen op die lijst te staan, evenals namen van politieke partijen, drieletterscheldwoorden, sexueel getinte termen en combinaties van de voorafgaande categorieën. En dat dan óók nog eens voor lettercombinaties in alle drie de landstalen. Binnenkort wordt die lijst uitgebreid volgens deze website.
Blijkbaar slipt er af en toe een lettercombinatie door de selectie. Zie de kentekenplaatfoto die ik afgelopen winter in Brussel maakte.

Blijkbaar slipt er af en toe een lettercombinatie door de selectie. Zie de kentekenplaatfoto die ik afgelopen winter in Brussel maakte.
2 nov 2010
Online-enquête voor profielwerkstuk

Veel HAVO- en VWO-leerlingen werken op dit moment aan hun profielwerkstuk, of zoals ze dat in Vlaanderen noemen: een geïntegreerde proef). Zo'n werkstuk is een praktische opdracht die leerlingen in het laatste jaar van hun middelbare school moeten maken. Een leerling kan zich op die manier theoretisch en praktisch verdiepen in een onderwerp van zijn interesse.
Eén van mijn leerlingen koos als onderwerp 'Ontlezing van jongeren'. Als onderdeel van haar onderzoek maakte ze een online-enquête bij Survey Monkey. (Een tip voor alle profielwerkstukmakers en -begeleiders!).
Natuurlijk heeft zo'n enquête alléén maar zin als voldoende mensen hem invullen. Vraag aan mijn lezers: zouden jullie hem ook in willen vullen? Je vindt de enquête hier:
http://www.surveymonkey.com/s/YRCLJZQ
Namens Julia: bij voorbaat dank (al zou ze dat zelf waarschijnlijk anders formuleren).
Namens Julia: bij voorbaat dank (al zou ze dat zelf waarschijnlijk anders formuleren).
12 sep 2010
Vrij technisch
Tijdens een fietsvakantie in België zag ik deze tekst op een schoolgebouw. Verbaasd vroegen mijn fietsmaatje en ik ons af of het niveau van het Vlaamse onderwijs zó ver gedaald is, dat het nog hooguit 'vrij technisch' genoemd mag worden.
Als deze naamgeving consequent doorgevoerd is, dan heten de vervolgopleidingen waarschijnlijk: 'iets meer technisch instituut' of 'nogal technisch instituut' of 'zéér technisch instituut'.
Rare jongens die Belgen.
Rare jongens die Belgen.
Abonneren op:
Posts (Atom)