25 apr 2008

Nederlands terug van weggeweest



Eindelijk komt er weer aandacht voor taalonderwijs binnen het MBO. Binnen alle onderwijsvernieuwingen van de laatste jaren was Nederlands weggezakt als ondersteunend vak dat geïntegreerd werd in beroepstaken.
Ook mijn ROC neemt initiatieven om het taalonderwijs weer op de kaart te krijgen. Er verscheen een taalnotitie, er zijn doelen gesteld en er zijn taalcoördinatoren aangesteld. Gisteren was de eerste bijeenkomst en ik was daarbij aanwezig. Oude discussies laaiden al snel op. Enkele uitspraken tijdens deze introductiebijeenkomst gehoord:

► als je Nederlands maar blijft integreren in beroepsvakken, dan verdwijnt het: als je vakken niet goed scheidt, dan ben je ze kwijt.
► Waarom is de term 'CEFR' (Common European FRamework) die ik net zonder spelfouten kon uitspreken, nu al weer vervangen door ERK (Europees ReferentieKader)?
► Laten we per opleiding vasstellen welke niveaus behaald moeten worden.
► Ik heb vooral behoefte aan voorbeelden van anderen
► Laten we nu maar gewoon toetsen aanschaffen, iedereen een intaketoets afnemen en daarna aan de slag met wegwerken van hiaten met veel ICT erbij.
► Mijn leerlingen willen onderhand wel weer eens onderwijs zonder die computer.
► Hè, hè, eindelijk een kans om grammatica en spelling weer op het rooster te krijgen.
► Laten we ze leren communiceren i.p.v. spelling en grammatica te geven. Als de leerlingen dat niet hebben leren beheersen in 8 jaar basisschool en 4 jaar middelbare school, waarom zouden wij het ze dan wel kunnen leren?
► Taal en rekenen zijn de basis van iedere onderwijssoort, óók van beroepsonderwijs

Heftige uitspraken en ik denk dan ook dat dit nog een leuke discussieclub kan worden. Energie en goede wil zat er in elk geval genoeg in. Na de bijeenkomst vertelde een docent techniek dat zijn directeur hem ooit vroeg of hij geen Nederlands wilde geven. Hij antwoordde toen: "Oh ja, lijkt me leuk, Nederlands was mijn goedste vak op de middelbare school. Ik ben wel een beetje lysdectisch, maar dat lijkt me geen probleem, want dat zijn de meeste leerlingen ook". Hij mocht techniek blijven geven.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zou ik zoiets zeggen?

Anoniem zei

Toepasselijk plaatje over hoe de Einsteingeneratie omgaat (of geconfronteerd wordt) met het vak Nederlands :--)

Anoniem zei

NIVEAUS, met de s eraan vast. Maar: nivo's. Shame on you, woman!

Anoniem zei

Fantastische reactie van die techniekleraar. En in de richtlijnen van (voormalig) KCE en inspectie staan zinvolle zaken mbt oa de deskundigheid van de beoordelaar. Ik heb de neiging om op alle uitspraken te willen reageren maar dat wordt een grote lap tekst.

Een paar opmerkingen:
·Niks mis met integratie, dat is een van de peilers van competentiegericht onderwijs (cgo), maar het dient serieus geflankeerd te worden door een kennis- en vaardighedenleerlijn (bijvoorbeeld 'gewone lessen').
·Ik ben blij dat we eindelijk in normaal Nederlands kunnen spreken over ERK (Europees Referentiekader) ipv CEFR.
·Onderwijs met boeken was ook niet altijd populair bij de meeste leerlingen; ze gaan thuis heus niet online gamen met de krant.

Veel succes en, hopelijk, plezier met de discussie.

Toon van der Ven

Moniek Verhaaren zei

@anoniem: ja, ja, "niveaus", oude didactische truc, even kijken of jullie nog wakker waren...

;-)