8 nov. 2008

Studiedag Levende Talen

Gisteren ben ik naar een studiedag geweest van Levende Talen, een taaldocentenvereniging waarvan ik sinds kort lid ben.

Het aanbod aan workshops was groot, maar helaas was het merendeel gericht op vreemde talen. Mijn collega Spaans baalde dan ook enorm dat zij té laat toestemming kreeg van haar baas om zich nog in te kunnen schrijven. Ik was gelukkig op tijd en kon dus de volgende twee workshops volgen:

- een digibord in het talenonderwijs door Ton Koenraad en
- mogelijkheden van web 2.0.toepassingen door Giedo Kusters






Digibord in het talenonderwijs

Ton Koenraad, docent aan de Hogeschool Utrecht liet een aantal toepassingen voor het talenonderwijs zien en noemde daarbij veel links. Hij schetste dat je, als je een tijdje met een digibord werkt, je veel content hebt die je mogelijk op allerlei plekken hebt staan. Het is erg handig als je je verzamelde links bij elkaar zet op één webplek. Hij noemde o.a. de toepassing symbaloo als mogelijkheid om je digitale content bij elkaar te houden. Je kunt hier de content op onderwerp, of op klas ordenen en daaraan meteen eigen kleuren koppelen waardoor het geheel snel visueel overzichtelijk is.

Ton liet o.a. de volgende sites passeren: Lingorilla voor het Duitse onderwijs. Scola, een programma dat kan zoeken naar woorden in films: erg handig voor het vreemde talenonderwijs. Spelletjes om Frans te leren vind je op realfrench. Ik voeg daaraan toe voor Spaans deze website van mijn collega en deze van een andere collega. Voor de verschillende talen is er natuurlijk ook heel veel te vinden bij Klascement en last but not least bij de communities van Kennisnet. Kennisnet ontbrak overigens in alle talen op deze bijeenkomst.

Aan het begin van de workshop vroeg ik of de presentatie online stond/kwam. Daar moest de presentator erg over nadenken. "Misschien in pdf" zei hij na enige aarzeling. Dat was jammer. Het had een mooi PR-middel kunnen zijn voor de zomercursus waarvoor hij meerdere malen reclame maakte.

Web 2.0 in het talenonderwijs

Presentator Giedo Kusters van het Regionaal Expertisenetwerk Vlaanderen antwoordde op mijn vraag naar een online presentatie: "Maar natuurlijk! Ben ik de enige die de wijsheid in pacht heeft?" en "Hoe kan ik u vertellen over web 2.0. als ik zelf niet van zins ben om te delen?". Het tekent de man. Bevlogen, overtuigd en inspirerend, zo was ook zijn verhaal. Hieronder staat zijn presentatie die natuurlijk ook op slideshare te vinden is.


Web 2 0 Nov2008
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: ren taalleraren)


Aan het eind van zijn presentatie kregen wij ieder een boekwerk mee waarin verschillende web 2.0 toepassingen staan die voor het onderwijs geschikt zijn. Van elke toepassing staat daarin een technisch fiche (zeg maar een 'klussenwijzer') en een didactisch fiche (zeg maar: waarvoor kun je dat gebruiken en hoe doe je dat dan, didactisch gezien). Het boek is via deze link te downloaden. En hier vindt je nog meer informatie over het hele project, inclusief powerpoints, handleidingen enz.

Rest mij nog enkele mooie links die Giedo in zijn presentatie verwerkte te noemen:
Dim dim, een web 2.0-toepassing speciaal voor het onderwijs. Je kunt hier beeld, geluid, een online whiteboard e.d. gebruiken met 20 mensen tegelijk, gratis.
Learnhub, een verzamelplaats van lesmateriaal. Er zit een sterke kwaliteitscontrole achter.
Edu20: Hiermee kun je je eigen school maken. Vooral geschikt voor kleine projecten waar je alles bij elkaar wil houden.
Qipit, een website waar je foto's van een volgeschreven schoolbord, of van leerlingenaantekeningen naar toe kunt sturen. Je krijgt het dan terug als Worddocument. Erg handig voor leerlingen als ze een les gemist hebben, maar ook handig voor docenten die hun bordaantekeningen óók via de ELO willen aanbieden of anderszins.
Earthquests zijn leuk voor aardrijkskunde, maar ook voor het talenonderwijs zijn er ongekende mogelijkheden met Google earth. Lees bijv. met de klas een roman en maak opdrachten in google-earth over de plaatsen waar het boek zich afspeelt. Voor het boek de Da Vinci Code bestaat al zo'n earthquest.
De website 23dingen waar je 23 oefeningen vindt in het gebruik van web 2.0-toepassingen. Ik voeg daaraan toe de 23dingenwiki van Kennisnet.
Giedo noemde nog veel meer toepassingen. Voor uitwerkingen: zie de website van REN Vlaanderen.

Zwolle is niet écht centraal in Nederland, het kostte mij veel reistijd (2,5 uur heen en 2,5 uur terug). Om die reden besloot ik om 15.00 uur aan de terugweg te beginnen en de laatste ronde workshops over te slaan. Was ik gebleven, dan was ik naar Antoine van Dinther gegaan en had ik het programma Exe uitgelegd gezien. Helaas! Een volgende keer misschien, of zelf flink oefenen en uitproberen via de Exe-cursus op zijn website.

Willem Karssenberg schreef ook een bericht over deze studiedag, en zelfs ook een tweede bericht en een derde. En ook Antoine van Dinther (van wie ik dus de laatste workshop miste) maakte een blogpost over deze dag.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om te lezen, Moniek. Ik ben zelf errug tevreden over de groeiende aandacht voor digitale mogelijkheden in het taalonderwijs. Ook goed om via jouw reactie bij Willem Karssenberg te lezen dat Giedo Custers redelijke belangstelling heeft gehad. Groet, Toon van der Ven

Antoine van Dinter zei

Hoi,

Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.antoinevandinter.nl/weblog/?p=839

grt.

Antoine

Moniek Verhaaren zei

@Antoine: dank voor je reactie en dank dat ik dankzij jouw reactie tóch nog een deel van je presentatie kan zien! Ik werkte eerder met Hot Potatoes en met Toolbook en had graag gezien hoe Exe zich verhoudt tot deze programma’s. Ik begreep van berichten op jouw blog én op die van Willy Vermaelen (http://exeblog.ictwereld.be/) dat Exe zeer de moeite waard is.
Een volgende keer kom ik graag bij jou kijken!