25 nov 2008

Woord van het jaar 2008

We naderen het eind van 2008 en dus komen er weer allerlei verkiezingen rondom 'het beste van' en het 'slechtste van'. En natuurlijk horen daar ook woordverkiezingen bij. Onze taal organiseert i.s.m. Dagblad De Pers en Van Dale een verkiezing van HET woord van het jaar 2008: dat ene woord dat in in 2008 opdook, het jaar karakteriseert en dat er vermoedelijk onlosmakelijk mee verbonden blijft. Wordt het wiiën, zweeftv, duivendakken, lifehacking of rokerskerk? Je kunt nog een paar weken in de voorverkiezing aangeven welke woorden volgens jou niet mogen ontbreken in deze verkiezing.

En natuurlijk zijn er ook mensen voor wie het glas half leeg is en die zich vooral bezighouden met irritaties die taal kan opwekken, zoals: irritaal. De schrijver achter dat blog organiseert een verkiezing van het irritantste woord van 2008. Wordt het goeiemoggel, doorcommuniceren, boeiuh, toedeledokie, of een ander ergerniswekkend woord? Ook op deze website kun je stemmen én woorden nomineren die nog niet in de lijst voorkomen.
Mocht je niet van woorden houden, dan kun je ook nog stemmen op het beste gebouw van 2008, de beste geschiedenisleraar van 2008, de beste nieuwssite van 2008, de beste fun- en gamesite van 2008, de beste bijbaanwerkgever van 2008, de beste of de slechtste politicus van dit jaar en nog heel veel meer. Straks komt er nog iemand die de beste verkiezing van de verkiezing van 2008 uitschrijft. Pffff.

2 opmerkingen:

Conchita zei

Hoi Moniek,

Heb je ook gezien dat Onze Taal jong schrijftalent beloont met €1500? De wedstrijd loopt tot 01-01-09, zie http://www.onzetaal.nl/wedstrijd/, leuk voor jouw leerlingen?

Moniek Verhaaren zei

Hallo Conchita,
Nee, die kende ik nog niet. Had ik wel moeten weten, want ik ben al jarenlang lid van Onze Taal en spel hun website, blog en tijdschrift altijd helemaal uit. Blij dat jij me erop wijst. Ik ga eens kijken of ik mijn leerlingen zo ver krijg.